Δευτέρα 29 Φεβρουαρίου 2016

Τι πραγματικά κρύβεται πίσω από τα "κουμπιά αντιδράσεων" του facebook;




Επιμέλεια: Κλειώ Ιωάννου

Άλλοι ευχάριστα, άλλοι με λιγότερη ικανοποίηση ή δυσπιστία υποδέχτηκαν την εβδομάδα που μας πέρασε τα νέα κουμπιά του facebook, που έρχονται να συνοδεύσουν το γνωστό σε όλους μας like. Η ίδια η εταιρεία «πλασάρει» το νέο της χαρακτηριστικό με την αιτιολόγηση ότι βοηθάει στην βελτίωση της αλληλεπίδρασης μεταξύ των χρηστών και στην ανάπτυξη περισσότερων εκφραστικών μέσων στο κοινωνικό δίκτυο.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αυτό, αποτελεί πράγματι κομμάτι αυτής της προσπάθειας. Οι χρήστες εξάλλου για πολύ καιρό έκαναν παράπονα για τον περιορισμένο τρόπο έκφρασης των συναισθημάτων τους, ο οποίος δεν είχε άλλον τρόπο διοχέτευσης από το θετικό περιεχόμενο του like.

Δεν υπάρχει επίσης αμφιβολία ότι πίσω από αυτή την αναβάθμιση κρύβεται ένας πιο σημαντικός λόγος για την ίδια την εταιρεία και την εμπορική αξιοποίηση όλων αυτών των διαδραστικών κουμπιών, ο οποίος δεν είναι άλλος από τη συλλογή δεδομένων. Τα λεγόμενα data, τα οποία όλοι οι τεχνολογικοί κολοσσοί πλέον οφείλουν να αποθηκεύουν και να «ξεδιαλύνουν» ώστε να μπορούν να τα αξιοποιούν για την βελτιστοποίηση των υπηρεσιών τους και την καλύτερη προώθηση των εμπορικών τους τμημάτων που δεν είναι άλλα από τη διαφήμιση.

Όπως αναφέρει σε άρθρο του το περιοδικό slate, είναι γνωστό πλέον ότι ακόμα και το «αθώο» κουμπί του Like αποτελεί από την έναρξη της ύπαρξής του βασική παράμετρος στην διαμόρφωση του αλγόριθμου ο οποίος καθορίζει το τι θα εμφανίζεται στην αρχική σου σελίδα και τι όχι. Κάνοντας like σε μια ανάρτηση επί της ουσίας αναφέρεις ότι επιθυμείς να δεις και άλλα από τον συγκεκριμένο χρήστη, σελίδα, ή προϊόν. Η κίνηση αυτή όμως, περιόριζε το μέγεθος των πληροφοριών που υποδεικνύουν μια ενδεχόμενη συμπεριφορά του δεδομένου χρήστη.

Πλέον με έξι διαφορετικές επιλογές αντιδράσεων, το facebook αναγνωρίζει και αποθηκεύει δεδομένα που πριν δεν ήταν δυνατό να έχει για τους χρήστες του. Με αυτό τον τρόπο η «διανομή» της είδησης, των διαφημίσεων αλλά και των αναρτήσεων εξατομικεύεται σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό προσεγγίζοντας, ακόμα περισσότερο τις διαθέσεις του χρήστη.

Το ίδιο το facebook αρνείται ότι κάνει χρήση αυτών των δεδομένων για αυτό το σκοπό αλλά όπως επισημαίνει και ο ίδιος ο Product Manager της εταιρείας, αυτό σύντομα θα αλλάξει. «Στο μέλλον θα μάθουμε πως αυτές οι αντιδράσεις θα μπορούσαν να διαμορφώσουν την αρχική σελίδα ώστε να μπορεί να εμφανίζονται στον καθένα οι αναρτήσεις που πραγματικά θέλουν να βλέπουν».

Ας μην ξεχνάμε ότι οι διαφημιστές είναι πάντα πρόθυμοι να κατανοήσουν πως οι άνθρωποι αντιδρούν στην διαφημίσεις τους. Τα νέα buttons, θα μπορούσαν να αποδειχθούν σε ένα σημαντικό εργαλείο ανάλυσης για αυτούς αλλά και για το ίδιο το facebook ώστε να καθορίζει την προτεραιότητα των διαφημίσεων ανάλογα με τις διαθέσεις και τη χρήση που ο καθένας κάνει. Αυτό θα μπορούσε να φτάσει στο σημείο για παράδειγμα να εμφανίζει τις διαφημίσεις σε εκείνη την κατηγορία αναρτήσεων που κάνουν το συγκεκριμένο χρήστη χαρούμενο, και να μην τις εμφανίζει σε εκείνες που κάνουν τον χρήστη λυπημένο.

Το μέλλον των κοινωνικών δικτύων κινείται παράλληλα με τις γενικότερες τεχνολογικές εξελίξεις στο ίντερνετ, οι οποίες, με βασική ναυαρχίδα την google έχουν εστιάσει στη συλλογή δεδομένων ως το απόλυτο εργαλείο για την αναβάθμιση των διαδικτυακών υπηρεσιών. Σε καμία περίπτωση όμως αυτό δεν έχει την αθωότητα που μπορεί να φανταζόμαστε. Η διαδρομή που θα κάνουμε με το google maps, η αναζητήσεις μας, η χρήση μιας εφαρμογής, τα like και τα «dislike» μας, εν δυνάμει θα αποτελούν το προσωπικό μας αποτύπωμα στο διαδίκτυο κάνοντας την εμπορική δραστηριότητα πιο εύκολη αλλά και τη χρήση προσωπικών δεδομένων πιο απλή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου